Geavanceerde simulator

Volvo heeft in navolging van Porsche en Ferrari een zogeheten Vi-Grade chassis- simulator ‘in dienst’ genomen om Volvo- onderstellen virtueel te testen. Met de simulator is in een vroeg stadium de stabiliteit van een nieuw model op hoge snelheid te testen.

Met behulp van de Vi-Grade chassis-simulator voorkomt de fabrikant tijdrovende en vaak kostbare trips naar verre locaties met een nieuwe conceptauto of prototype, waarbij de stabiliteit bij het rijden op hoge snelheid van zo’n nieuw model is te testen. De simulator brengt je virtueel naar allerlei mogelijke uitdagende circuits, zoals bijvoorbeeld de Nürburgring in Duitsland, maar ook naar Hällered, de geheime testbaan van Volvo zelf. Virtueel ben je in staat om in een vroeg stadium elk nieuw model uitgebreid te testen om de balans en de   settings van de rij-instellingen haarfijn in te stellen. De simulator biedt een helpende hand bij de ontwikkeling van scherp sturende auto’s met veel driving pleasure.

Controle
“We investeren bij Volvo flink in mankracht, technologie en faciliteiten om de rijeigenschappen van de toekomstige Volvo’s verder te verfijnen. We streven naar maximale controle, gemak en een perfect stuurgevoel voor alle modellen die bij Volvo Cars gebouwd worden,” meldt Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development bij Volvo Car. “De simulator is van onschatbare waarde voor het bereiken van uitgebalanceerde rijeigenschappen. Volvo heeft enkele belangrijke investeringen gedaan, zowel in onze R&D-faciliteiten als in productcomponenten. En dat begint nu zijn vruchten af te werpen. Onze nieuwe productarchitectuur, ons modulaire motorengamma en de nieuwste onderstelcomponenten zijn daarbij belangrijke ingrediënten.”

Klankbord
De nieuwe simulator zorgt niet alleen voor kortere ontwikkelingstijden van een nieuw model, maar biedt ook meer speelruimte voor innovatie in de conceptfase. Volgens Mertens is het middels de nieuwe simulator mogelijk om het werkelijk rijgevoel van de auto dicht te benaderen. ”Het mooie van deze simulator is dat hij het mogelijk maakt om fysiek te voelen of onze rekenmodellen dat effect hebben wat we beogen bij de ontwikkeling van een nieuw model en waarbij we de ervaringen en bevindingen van testrijders als klankbord kunnen gebruiken. Dat alles maakt het veel waardevoller dan het staren naar grafieken en getallen in een vergaderruimte,” zegt Stefan Karlsson, Manager Vehicle Dynamics bij de Volvo Car Group. 

in deze editie

In dit nummer lees je een reisverslag naar Schotland met de V90 recharge T6 Plug-in Hybrid AWD. Rijden we in een XC60 T8 Plug-In Hybrid, nemen we een kijkje bij de oldtimerbeurs in Rosmalen. Aart van der Haagen maakte een reportage over de PV544 Sport. Veel lees plezier!
 

Aanbevolen

Algemene voorwaarden