De evolutie van Volvo’s eerste SUV: de XC90

De Volvo XC90 is sinds de eerste introductie in 2002 een goed voorbeeld van Zweeds vakwerk. Het model staat bekend als luxueus, veilig en modern. Over de jaren heen heeft de baanbrekende auto veel veranderingen ondergaan. In dit artikel bekijken we de evolutie van de Volvo XC90 en brengen we de meest opvallende transformaties van dit model aan het licht.


2002-2003: De eerste versies
Volvo was vergeleken met zijn concurrenten redelijk laat met het uitbrengen van een SUV model. Maar toen Volvo in 2002 de eerste generatie XC90 op de markt bracht, maakte deze de ‘achterstand’ direct goed. Zowel het design, de ruimte en de veiligheidsvoorzieningen trokken al snel de aandacht van consumenten. Zo kun je maar liefst 7 personen kwijt in de XC90, een echte MPV in SUV vorm. De XC90 was ook een van de eerste auto's met Volvo's revolutionaire veiligheidssysteem, inclusief het geïntegreerde rollover-beschermingssysteem en zij-airbags met gordijn voor alle drie de zitrijen.


Opvallende specs in het kort
  • 208 pk
  • All-wheel drive
  • 7 zitplaatsen
  • Brake assist
  • Zijairbags voor alle drie de zitrijen


2005-2006: Meer power nodig
In 2005 kreeg de Volvo XC90 een nieuw model: de V8. Hierbij waren een aantal nieuwe features, vooral aan de motor:

 
  • 288 tot 311 pk
  • 4,4 liter Yamaha V8
  • Zestraps automaat van Aisin


Naast motor-upgrades kreeg de XC90 gebouwd in 2005 en 2006 ook een facelift met kleine veranderingen aan achterlampen, koplampen en bumpers.


2014: De tweede generatie
In 2014 stond de langverwachte tweede generatie van de Volvo XC90 klaar. De T5 en T6 behielden hun benzinemotoren en de nieuwe T8 werd een plug-in hybride. Deze T8 combineert de T6 verbrandingsmotor met een elektromotor.


Een belangrijk thema bij de tweede generatie is veiligheid. Het is volgens Volvo de veiligste auto tot dusver, met een systeem dat naderend kruisend verkeer op kruispunten herkent en een systeem genaamd ‘Run Off Road Protection’. De auto herkent dan precies wanneer je van de weg raakt en past hier de verschillende passieve veiligheidssystemen op aan.


Andere opvallende specs van tweede generatie:
  • T8 plug-in hybride motor
  • Tot 407 pk
  • Run Off Road Protection
  • Automatisch remsysteem bij kruisend verkeer


2022: De toekomst van de XC90
De XC90 wordt nog steeds nieuw geleverd. Nu met de nieuwste technologische snufjes, zoals adaptieve cruisecontrol. Maar een belangrijkere ontwikkeling is de volledig elektrische EX90.


Er zijn twee versies die beide over twee elektromotoren beschikken. De Twin Motor heeft 408 pk en 585 km range. De Twin Motor Performance heeft 517 pk, terwijl de range nauwelijks kleiner is. Qua techniek is de EX90 sterk verwant aan de Polestar 3, die op hetzelfde platform staat.


Door de milieuvriendelijke opvolger van de XC90 draagt Volvo zijn steentje bij aan een emissievrije toekomst. Zo kunnen we op een duurzame manier blijven genieten van deze avontuurlijke en stijlvolle auto!
 

in deze editie

Voor deze editie van Volvodrive Magazine reden we de eerste kilometers in de EX30. Aart van der Haagen besteedt aandacht aan de laatste door een verbrandingsmotor aangedreven sedan en duikt in de geschiedenis van diens sportieve voorvaderen. Verder gingen we in gesprek met Rick Michiels, die zijn XC90 V8 inruilde voor een V70 R en maakten we een laatste rondje in het Volvo Museum alvorens World of Volvo zijn deuren opent. Veel leesplezier!

Aanbevolen

Algemene voorwaarden